Wednesday 6 February 2013

Diet kaya antioksidan menawarkan kebanyakan manfaat kepada pesakit kanser payudara



Cheryl McGee telah berjuang kanser payudara. Dua kali. Dia menjalani pembedahan, kemoterapi, radiasi dan rawatan untuk jangkitan, tetapi pengurusan diet tidak adalah sebahagian daripada protokol rawatan beliau.

"Saya tidak tahu mengapa tiada siapa pernah memberitahu saya untuk pergi ke pakar pemakanan atau bagaimana penting diet adalah untuk berulang," McGee berkata. "Seorang jururawat pernah memberitahu saya lulus untuk cuba untuk menjauhkan diri dari terlalu banyak gula," tetapi yang ia.

Atas inisiatif sendiri, dia mula untuk makan makanan yang sihat, memuatkan sehingga pada buah-buahan dan sayur-sayuran segar. "Saya rasa lebih baik daripada saya dalam masa yang lama."

Saintis terus untuk mengetahui lebih lanjut tentang kesan-kesan perubahan pemakanan boleh mempunyai pada orang dengan kanser payudara, dan tahun ini, buat kali pertama, Persatuan Kanser Amerika adalah cukup yakin dalam penyelidikan untuk mengeluarkan garis panduan menggalakkan perhatian yang lebih kepada senaman dan pemakanan untuk membantu memaksimumkan kesihatan dan mengurangkan berulangnya kanser payudara.

Kajian lepas telah menunjukkan bahawa wanita yang berlebihan berat badan dan obes mempunyai risiko yang tinggi berulang dari kanser payudara berbanding wanita yang langsing. Itu kerana membawa sekitar berat tambahan begitu banyak boleh menjejaskan sistem imun, yang membawa kepada keradangan kronik. Ini meningkatkan tahap estrogen yang menyumbang kepada pembentukan kanser, kata Joseph Sparano, pengerusi bersekutu Jabatan Onkologi di Montefiore Medical Center di New York.

Sparano dan Jennifer Ligibel, seorang pakar onkologi perubatan di Dana-Farber Cancer Institute di Boston, baru-baru ini dijalankan ujian menunjukkan bahawa hubungan antara obesiti dan peningkatan risiko berulangnya kanser payudara dan kematian adalah benar untuk pesakit yang dirawat dengan rejimen kemoterapi yang paling semasa.

Dengan ini dalam fikiran, pesakit kanser payudara boleh menjadi proaktif dengan berat badan dan pemakanan mereka. "Apabila wanita didiagnosis dengan kanser payudara dan takut, mereka biasanya akan berbuat apa-apa, seperti perubahan pemakanan, untuk mengelakkan satu lagi 'peluru'," kata Lillie Shockney, pengarah pentadbiran Pusat Payudara Johns Hopkins dan Program Keberterusan Kanser. "Tetapi masalahnya mengekalkan perubahan, yang biasanya berlangsung kira-kira enam bulan dan kemudian berkurang sebagai reda takut."

Shockney berkata orang lebih cenderung untuk melekat dengan perubahan pemakanan jika mereka membuat mereka sedikit pada satu masa. Melihat label untuk menentukan kandungan nutrisi dan menjadi lebih berpengetahuan mengenai apa yang anda makan adalah satu permulaan yang baik.

Apa untuk makan: Persatuan Kanser Amerika menasihatkan mangsa untuk mencapai berat badan yang sihat, untuk menjalankan dan untuk menghadkan makanan berkalori tinggi.

Kawalan bahagian boleh membantu anda mencapai matlamat tersebut, tetapi apa makanan, khususnya, anda perlu menjauhi atau memeluk?

Doktor dan pakar pemakanan yang mahir dalam penyelidikan terbaru mengesyorkan diet berasaskan tumbuhan yang kaya dengan sebatian semula jadi yang dikenali sebagai fitokimia, kata Amanda Bontempo, onkologi pakar diet di Montefiore-Einstein Pusat Penjagaan Kanser.

Fitokimia mempunyai kesihatan mempromosikan hartanah yang bekerja bersama-sama dengan vitamin dan nutrien untuk mencegah, menghentikan dan mengurangkan penyakit. Mereka bertindak sebagai antioksidan untuk melindungi atau membaiki kerosakan kepada sel-sel dan kebanyakannya ditemui dalam buah-buahan dan sayur-sayuran berwarna-warni tetapi juga sering dijumpai dalam kacang, bijirin, bawang merah, bawang putih dan jagung.

Pesakit kanser payudara "harus makan pelbagai makanan kaya antioksidan setiap hari," berkata Bontempo. Nasihat pemakanan beliau berikut:

Kurang: Daging merah, daging diproses, lemak trans, lemak tepu, karbohidrat ditapis, gula halus dan lain-lain "putih" makanan. Persatuan Kanser Amerika memberi amaran bahawa alkohol boleh meningkatkan risiko estrogen reseptor positif kanser payudara berulang dan mengesyorkan tidak lebih daripada satu minum sehari. Soda juga harus dielakkan kerana ia mengganggu penyerapan kalsium dan benar-benar tidak mempunyai nilai pemakanan.

Lebih daripada: Seluruh makanan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, bijirin, kacang, biji, kekacang, minyak zaitun dan protein tanpa lemak seperti ayam, ikan dan kacang. Termasuk semolina pasta, roti gandum dan bijirin sendiri suka bulgur, barli dan quinoa, tetapi tidak menjaga saiz bahagian dalam fikiran. Kunyit, halia dan lain-lain herba sihat dan rempah mengandungi antioksida dan ciri-ciri anti-radang yang boleh menghalang pertumbuhan sel tumor dan menyekat enzim yang mengaktifkan karsinogen.

Cruciferous sayur-sayuran seperti brokoli, kembang kol, kale, kubis dan Brussels pucuk, juga kaya dengan fitokimia, membantu melawan kanser payudara dengan menukar estrogen kanser mempromosikan ke dalam hormon lebih perlindungan. Mereka juga satu sumber yang baik vitamin C dan serat larut yang membantu mengawal berat badan dengan melambatkan penghadaman dan membuat anda berasa kenyang.

Omega 3, asid lemak yang ditemui dalam flaxseed dan ikan berminyak seperti sardin, salmon, tuna, mackerel dan herring, boleh memberi manfaat kepada sistem imun dengan mengurangkan keradangan dan risiko kanser metastatik.

Allium sayur-sayuran yang termasuk bawang putih dan bawang yang dikenali sebagai pelindung dan boleh ditambah kepada hampir mana-mana hidangan. Tomato, beri, bijirin penuh, epal, kekacang dan kacang hijau juga kaya dengan sifat-sifat anti-kanser.

Teh putih dan hijau adalah disyorkan kerana ia mengandungi antioksidan yang boleh menghindari payudara-kanser berulang.

Soya keseluruhannya, yang meniru estrogen, boleh dimakan secara sederhana, Bontempo berkata, tetapi soya diproses adalah tinggi dalam estrogen dan harus dielakkan. Bagi mereka yang sedang dirawat dengan tamoxifen, soya-mana boleh mengganggu dengan terapi, jadi berunding dengan doktor anda.

Vitamin D secara langsung atau tidak langsung boleh mengawal gen karsinogen dalam badan, kajian menunjukkan. Matahari kering tomato, cendawan shiitake, kuning telur, susu lembu diperkaya, susu soya yang diperkaya dan makanan lain mengandungi tahap yang tinggi vitamin D.

"Tambahan dan cahaya matahari juga merupakan sumber vitamin D," kata Bontempo, "tetapi setiap mangsa kanser payudara harus berunding dengan doktor sebelum mengambil mana-mana tambahan, kerana suplemen tidak dikawal selia FDA dan boleh mengandungi bahan kimia yang berbahaya." Vitamin D, yang diperlukan untuk penyerapan kalsium yang optimum, juga boleh didapati dalam kacang bayam dan putih.

Air perlu pergi ke mangsa minum. Ia menyingkirkan toksin daripada organ-organ penting dan membawa nutrien kepada sel-sel.

Antioksidan yang melindungi atau pembaikan kerosakan sel ditemui dalam buah-buahan dan sayur-sayuran berwarna-warni seperti brokoli dan lada merah.




No comments:

Post a Comment