Wednesday 6 February 2013

Nutrien penting



Protein adalah sumber penting tenaga, hadir dalam semua sel-sel dan merupakan komponen penting dalam kebanyakan proses biokimia. Protein terdiri daripada satu atau lebih rantai pelbagai asid amino, yang dianjurkan dengan cara tertentu yang memberi protein struktur tertentu. Apabila dimakan, protein dipecahkan kepada asid amino atau rantai pendek asid amino yang dipanggil peptida. Ini asid amino memainkan peranan penting dalam laluan metabolik penting yang berkaitan dengan penyenggaraan, pertumbuhan, pembiakan, dan imuniti.
Asid amino boleh diklasifikasikan sebagai sama ada penting atau tidak penting. Asid amino tidak boleh dihasilkan oleh haiwan dan mesti diperolehi semata-mata dari diet. Spesies rumpai laut yang mengandungi semua asid amino dan juga kaya dalam beberapa asid bukan amino seperti asid aspartik dan glutamik.
Secara umum, kandungan protein antara rumpai laut 3-47% dan perbezaan yang besar wujud dalam kandungan protein coklat, hijau dan rumpai laut merah. Berbeza dengan rumpai laut coklat, rumpai laut merah mengandungi tahap yang lebih tinggi protein yang boleh menjadi sehingga 47% (Porphyrasp.).
Rumpai laut Brown boleh mempunyai tahap protein sehingga sekitar 20% (Alaria esculenta) manakala tahap yang ditemui dalam rumpai laut hijau setinggi 29% (Ulva Lactuca). Perbezaan dalam musim, spesies dan persekitaran boleh mempunyai kesan yang signifikan terhadap komposisi asid amino dan protein dalam rumpai laut.





No comments:

Post a Comment