Sunday 3 February 2013

Nilai Pemakanan Of Alga




Rumpai Laut mempunyai unsur-unsur mineral yang sangat kaya yang terdiri daripada 36% jisim kering. Ini termasuk natrium, kalsium, magnesium, kalium, klorin, belerang dan fosforus, manakala unsur surih adalah iodin, besi, zink, kuprum, selenium, molibdenum, fluorin, mangan, boron, nikel dan kobalt. Antara unsur-unsur mineral yang banyak terkandung dalam rumpai laut, iodin layak menyebut khas, sebagai kandungan iodin rumpai laut adalah amat tinggi, membolehkan rumpai laut untuk berkhidmat sebagai sumber iodin, membantu untuk memenuhi Pengambilan Harian Disyorkan iodin. Antara pelbagai jenis rumpai laut, alga coklat mengandungi tahap tertinggi kandungan iodin. Dalam kebanyakan kes, alga merah dan hijau mengandungi lebih rendah tahap kandungan iodin daripada alga coklat. Walau bagaimanapun, ia masih jauh lebih tinggi daripada mana-mana loji berasaskan tanah. Kekurangan iodin dalam tubuh manusia akan membawa kepada fungsi normal kelenjar tiroid, kerana ia menggunakan iodin untuk mensintesis hormon tiroid.

Selain dari iodin, rumpai laut adalah sumber tumbuhan yang kaya dengan kalsium. Kalsium diperlukan untuk pembentukan komponen rangka dan pergigian manusia serta untuk mengekalkan fungsi normal sel membran. Ia juga penting untuk mengekalkan pengambilan kalsium, seperti badan manusia kehilangan kalsium setiap hari melalui pelbagai fungsi. Penambahan kalsium hilang adalah penting terutamanya semasa peringkat yang semakin meningkat kanak-kanak. Beberapa jenis rumpai laut mengandungi sejumlah besar magnesium, yang membantu untuk melegakan tekanan dan mencegah penyakit jantung disebabkan oleh ketegangan.

Rumpai laut juga mengandungi tembaga, yang dikaitkan dengan penyerapan zat besi ke dalam badan. Walau bagaimanapun, berlebihan zink, tembaga dan mangan dalam badan manusia boleh menyebabkan ketoksikan dan membawa kepada kerosakan hati. Penyelidikan menunjukkan bahawa mangan, tahap glukosa darah dan berlakunya epilepsi adalah saling berkaitan. Fakta di atas menyatakan bahawa keseimbangan tahap mineral dan berlakunya epilepsi adalah saling berkaitan. Fakta di atas kerajaan bahawa
keseimbangan unsur-unsur mineral dalam badan kita adalah satu faktor penting dalam mengekalkan badan yang sihat. Oleh itu, kita mesti mengekalkan tahap yang sesuai elemen utama dan surih dalam badan kita. Penggunaan harian rumpai laut boleh menambah pelbagai elemen organik dalam badan kita.

Kandungan protein dalam rumpai laut adalah sedikit berbeza dalam pelbagai jenis alga. Alga coklat mempunyai 5-11% jisim kering mereka sebagai protein manakala alga merah mempunyai 30-40% jisim kering mereka sebagai protein. Kandungan ini adalah hampir bersamaan dengan kandungan protein dalam kekacang. Selain itu, kandungan protein alga hijau adalah setinggi 20% daripada jisim kering mereka. Spirulina dan mikro-alga yang terkenal mengandungi kandungan protein yang tinggi sehingga 70% jisim kering mereka.

Vitamin yang terkandung dalam rumpai laut adalah karotenoid, vitamin B1, B2, B12 dan vitamin C. kandungan lemak alga adalah rendah, yang terdiri daripada 1-5% jisim kering mereka, tetapi asid tahap lemak mereka masih lebih tinggi daripada daratan tumbuh-tumbuhan. Alga hijau adalah kaya dengan asid oleik dan asid a-linoleik. Rumpai Laut mempunyai kandungan serat yang tinggi, kira-kira 32-50% jisim kering. Kajian menunjukkan bahawa serat rumpai laut mempunyai ciri-ciri yang termasuk antioksidan, anti-mutasi, anti-pembekuan, agen anti-tumor serta agen yang meningkatkan metabolisme lipid manusia. Serat larut dalam alga hijau dan merah adalah kira-kira 51-56% daripada jumlah kandungan serat manakala jumlah dalam alga perang adalah kira-kira 67-87% daripada jumlah kandungan serat. Secara umumnya, serat larut mempunyai kesan kolesterol dan hipoglisemik.


1 comment:

  1. Mens Titanium Necklace | TITanium.Arts
    › mens-etitanium-d › mens titanium braclets mens-etitanium-d Buy Mens Titanium nier titanium alloy Necklace used ford fusion titanium | titanium wallet TITanium.Arts by TITanium.Arts by titanium vs ceramic TITanium.Titanium.

    ReplyDelete